Dovolte si dovolenou: jak čas mimo kancelář může prospět vašemu byznysu

Dovolená. Vamos! Slamák na hlavu, koktejl do ruky, vypnout telefon a povinnosti nechat doma. Pro mnoho lidí hlavně z řad zaměstnanců je dovolená symbolem vítaného úniku před pracovní rutinou, kterou si bez výčitek dopřejí dvakrát, třikrát ročně. Co se ale stane, když do této rovnice zasadíte vysokého manažera, který má zodpovědnost za všechny podřízené a za to, aby podnik šlapal jako hodinky? Řada top manažerů stále vnímá dovolenou jako luxus, na který není čas. Popřípadě si i na dobu volna plánují meetingy a schůzky, aby jejich byznys aktivity neztratily tempo, a oni i během času mimo kancelář byli produktivní. Podívejme se na to, jaký má dovolená smysl a jak správně strávený čas mimo kancelář může pomoci vašemu podnikání.

 

Trocha perspektivy: dovolená není samozřejmostí, ale výsadou

Doba volna v podobě, jak ji známe dnes, je vynálezem minulého století. Ačkoliv první zmínky o placeném volnu jsou známy už z Německa z poloviny 19. století, ve většině moderních zemí byl koncept postupně zaváděn od 20. let 20. století. Nejprve měli nějakou formu dovolené členové armády, učitelé a státní zaměstnanci. Postupně se stejný benefit rozšiřoval do soukromého sektoru – výroby a průmyslu. Nová pravidla šla ruku v ruce se změnami v pracovním právu, 40hodinovým pracovním týdnem a vznikem odborů, které hájily práva pracovníků. Právě tyto změny stály v pozadí rozvoje cestovního ruchu.

A ještě malé okénko pro srovnání: v Evropě jsme na chvostu, celosvětově na koni. V České republice je od roku 2000 minimální zákonná délka dovolené v soukromém sektoru 20 dní. A od roku 1968 také nemusíme pracovat v sobotu – pracovní týden má oficiálně 40 hodin. V evropském měřítku jsme s dobou placeného odpočinku na spodní hranici, průměr se pohybuje mezi 20 až 28 dny. Naopak v USA je délka dovolené čistě v pravomoci zaměstnavatele, v Číně se zákonný nárok uplatňuje až od 2. roku u zaměstnavatele, kdy zaměstnanci získají celých 5 dní dovolené.

 

Dovolená je srdeční záležitostí. A to doslova

Jen zdravý lídr může vést svůj tým a firmu k úspěchu. Podle odborníkůpravidelná dovolená příznivý vliv při prevenci metabolického syndromu, který zvyšuje riziko kardiovaskulárních chorob a cukrovky. Výsledky studie Světové zdravotnické organizace také naznačují, že dlouhá pracovní doba zabíjí tisíce lidí ročně. Výzkum zjistil, že práce 55 hodin a více týdně byla spojena s o 35 % vyšším rizikem cévní mozkové příhody a o 17 % vyšším rizikem úmrtí na srdeční choroby než kratší pracovní týden.  

Jak také uvádí Caroline Castrillon ve svém článku pro Forbes, dovolená nás vytrhává ze známého prostředí a rutiny. Musíme reagovat na méně známé podněty a díky tomu nastavíme v naší mysli aktivní režim. Studie dokonce přirovnávají efekt dovolené v této oblasti k meditaci. Vliv „mindfullness“, tedy plného uvědomění, je spojován se zlepšením schopnosti regulovat emoce, snížit míru vnímaného stresu, úzkosti a bojovat proti depresím.

 

Restart nápadů, který nakopne váš byznys

Pokud chcete i nadále ve svém oboru přicházet s novými nápady, vidět věci mimo obvyklé souvislosti a využít nabité zkušenosti jinak než konkurence, potřebujete relax. Podle Brigid Schulte, autorky bestselleru Overwhelmed: Work, Love, and Play When No One Has the Time (v překladu: Zahlceni: Jak pracovat, milovat a hrát, když nemáte čas), který vychází z výzkumů Univerzity v Iowě, totiž většina kreativních myšlenek a „aha momentů“ přichází v době, kdy mozek odpočívá. Proto ty nejlepší nápady přichází ve sprše, při běhu nebo právě na dovolené. Kromě toho navíc změna prostředí a nové zážitky obohacují souhrn podnětů, se kterými mozek pracuje, a přidávají nový kontext a perspektivu k již známým poznatkům.

 

Čas mimo kancelář odhalí chyby v manažerském matrixu

Řada lídrů nechce odjet na dovolenou jednoduše z obavy, že jejich fyzická nepřítomnost ohrozí běžný chod firmy. Proto často volí variantu „workation“, tedy odjezd na dovolenou, kde se ale v různé míře věnují svým pracovním povinnostem. Dovolená může být dobrou příležitostí, jak se podívat na firmu zvenku a zrevidovat fungování nastavených procesů. Delegovatelnost kompetencí neznamená, že vaši práci může dělat kdokoliv, ale že si můžete uvolnit ruce od denní operativy a najít čas na strategické plánování směřování společnosti. Být dobrým lídrem i na dovolené se trochu podobá krizovému managementu. Je o tom nastavit priority, dát důvěru ostatním a vyhnout se mikromanagementu.

 

 

Firemní well-being kultura začíná seshora

Určitě chcete, aby vaši zaměstnanci byli spokojení, přicházeli do práce odpočatí a připravení plnit náročné úkoly a aby rovnováha osobního a pracovního života nebyla jen záložka Mise a vize na webu. Budování zdravé firemní kultury je každodenní prací a začíná u vás. Jít příkladem, že po práci přichází zábava, při nemoci se odpočívá nebo brát si dovolenou je normální, se vám bohatě vrátí. Loajalitou a především výkonem.

Sdílejte článek s přáteli
Facebook
Twitter
LinkedIn
Chcete dostávat zajímavé informace z Expertního boardu?
Stačí se přihlásit k odběru!

Kliknutím na tlačítko Přihlásit se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zažijte Expertní board
Mohlo by se vám líbit
To byl poslední článek