“Perfektní pracovní tým je jako manželství: nemůžete do něj skočit po týdnu letmé známosti a čekat, že pojedete šťastně do západu slunce.”
Z nějakého důvodu si v Čechách myslíme, že budování a sladění týmu proběhne tak nějak automaticky a sedne si samo, zvlášť, pokud přeci máme kvalitní lidi.
Uděláme jednou za čas teambuilding, v závislosti na zkušenostech majitele firmy více či méně přínosný, a považujeme část sladění týmu za hotovou. Jednou provždy. A právě tím si zaděláváme na pořádný problém.
Investice do týmu má mnohem větší tradicí v asijských než evropských kulturách. A nemám na mysli jen finance. Jde i o čas věnovaný poznání jednotlivých členů týmu, nalezení jednotného komunikačního stylu a ověření, že jste všichni na jedné lodi a rozumíte cílům své práce. To všechno by mělo patřit mezi nedílnou součást práce s týmem před započetím jakéhokoliv úkolu či projektu.
Nabrat dobré lidi nestačí, musíte je propojit
Dobrý tým je ideálně složený z kvalitních lidí a skvělého lídra. Hledání těch nejlepších pracovníků věnujeme velké množství času. Už je zvykem spolupracovat se sofistikovanými personálními agenturami a headhuntery, které uchazeče hodnotí nejen podle odbornosti, dovedností a zkušeností, ale i jejich kompetencí a osobních vlastnosti. Kvalitních lidí je dlouhodobě nedostatek, často proto investujeme nemalé množství času, energie a peněz do náborového procesu.
Stejné je to s lídry. V hodně případech bývá lídrem sám majitel nebo zakladatel firmy. Právě on je často tím, kdo udává tempo a určuje směr. Tím, kdo i v časech složitých a nejistých poskytuje oporu a dodává energii ostatním. Najít dobrého “tahouna” do firmy je na současném trhu práce jednou z největších výzev. Když firma roste a potřebuje takových lídrů více, například pro různá oddělení, musí být připravena, že bude hledat dlouho a vynaloží opravdu nemalé finanční prostředky.
Zadařilo se, máte skvělého lídra a kvalifikované lidi? Gratulujeme. Pravděpodobně jste investovali statisíce až nižší jednotky milionů do jejich náboru. Strávili jste desítky až stovky hodin jejich testováním a správným výběrem. Na papíře skvělý kompetentní tým. A stejně to nefunguje a výsledky nestojí za řeč. Jak je to možné?
Odpověď je možná velmi jednoduchá. Nevěnovali jste dostatek času a pozornosti tomu, aby jednotlivé články vašeho báječného týmu do sebe správně zapadly. A zapomněli celé soukolí dobře namazat a otestovat. Nejste ani první, ani poslední. Naopak, je to problémem většiny firem. V dnešní výkonnostní kultuře a tlaku na výsledky se přeskakuje jedna z nejdůležitějších fází. Po náboru věnovat důkladnou pozornost analýze a stmelování týmu.
Nahlédněte za „fázi zamilovanosti”. Budovat vztahy chce čas
Po všech peripetiích s hledáním těch pravých lidí chcete rychle výsledky. Kdo by nechtěl. A právě pro ten spěch a tlak na čísla často vynecháváme jednu z nejdůležitějších částí – dlouhodobou práci s týmem. Je to téměř jako chtít, aby vydrželo manželství po týdenní známosti jen na základě prvotního zalíbení.
Co udělat, aby to fungovalo?
- Naslouchejte radám, dojmům a pocitům druhých lidí, i když se vám třeba nelíbí,
- věnujte hodiny a hodiny vzájemnému poznávání a ladění očekávání,
- hledejte hodnoty, které máte společné,
- diskutujte modelové situace nebo příklady z minulosti a možné reakce všech členů týmu v takové situaci,
- dejte si čas a buďte vnímaví,
- poznejte se unavení, v zátěži a ve stresu,
- nemávněte rukou nad tím, co by vám běžně vadilo,
- nic není „jen maličkost“,
- poznejte historii druhého a hledejte vzorce chování.
Rozjeďte referenční pilotní projekt
Ve vztahu je zkouškou první dovolená v Jugoslávii, u týmu je to první společná práce. Až budete mít pocit, že už víte, že by to mohlo fungovat, pusťte se do projektu s jasným rozdělením rolí, s velmi zesílenou zpětnou vazbou a časem pro reflexi jednotlivců i celého týmu. Nezkoumejte jen výsledek. Všímejte si přístupu lidí, jak na to šli, jak komunikovali a reagovali. Udělejte si skupinový rozbor celého projektu a pak mluvte s každým individuálně. Tak získáte dostatek informací a dat pro další fungování a hlavně pro správné nastavení.
A co vše nastavovat?
Role, zodpovědnosti, komunikaci, metriky, časové plány a mnohé další. Bez průběžné komunikace se prostě neobejde žádný vztah, který má vydržet. Ani manželství, ani tým, který má dovést vaši firmu k vítězství.